Miyokardit

Miyokardit nedir ?

Miyokardit kalbin kas yapısının iltihaplanmasıdır ve bu iltihap kalp hücrelerine zarar verir.

Kalpteki iltihabi durumu başlatan etken tam olarak bilinmemektedir. İltihabı yapan sebep bilinmediği zaman hastalık “idiyopatik” olarak adlandırılmaktadır. İnfeksiyonlar ve ilaçlara karşı reaksiyonlar en sık miyokardit sebebidir. En sık infeksiyon sebebi virüslerdir fakat radyasyon, bazı kimyasal ajanlar ve bazı hastalarda Lyme hastalığı denen mikrop sebep olabilir. Dünyanın bazı bölgelerinde parazit enfeksiyonları etken olabilir ve hasarın bir kısmı vücudun kalbe karşı allerjik reaksiyonundan kaynaklanır.

Çok fazla kalp hücresi zarar gördüğünde kalp normal pompalama fonksiyonunu yapamaz. Süreç hızlı olabilir ve bazı durumlarda ölüme dahi neden olabilir fakat çoğu hastada kalp kendi kendine iyileşmeye başlar. İyileşme normal kas hücrelerinin nedbe dokusu oluşarak iyileşmesi ile sonuçlanır. Nedbe dokusu normal kasılamaz ve miktarı fazla olduğunda kalp yetersizliği gelişir.

Miyokardit teşhisi en iyi küçük bir kalp kası parçasının mikroskop altında incelenmesi ile konur. Kalp kasından örnek biyoptome denen bir aletle alınır. Biyoptom kasık veya boyundan kalbin sağ boşluklarına ilerletilir ve küçük bir parça kalp kası inceleme için alınır. İşlem lokal anestezi ile yapılır ve ağrısızdır.

Miyokardit teşhisi konduğu zaman infeksiyona sebep olan mikrop hakkında kan testleri yapılabilir.

Tedavide amaç iyileşme sürecinde kalbin fonksiyonunu desteklemek ve hasarı en aza indirmektir. Kalp yetersizliğine yönelik ilaçlar ve bazı durumlarda intraaortik balon pompası (IABP) ile kalp desteklenebilir.

Etkileri nekadar sürer ?

Miyokardit geçiren hastaların yaklaşık üçte biri birkaç hafta veya ay içerisinde normale dönecektir. Geri kalan kısımda kalıcı kalp hasarı oluşacaktır. Kalıcı hasarı tahmin etmek güçtür fakat kalp fonksiyonları normale dönmeyen hastalar için tedaviler vardır.