Mitral Kapak Prolapsusu

Mitral kapak prolapsusu nedir ?

Mitral kapak prolapsusu kalp kasıldığında mitral kapak yaprakçıklarının geşeklik nedeni ile sol atriyuma çökmesidir. Kalp kanın sürekli olarak dolaştığı dört boşluktan oluşur. Kalp kasılması ve gevşemesi sırasında kalpte bulunan dört kapak sürekli olarak açılıp kapanır ve böylece kan dolaşımı sağlanır. Mitral kapak sol atriyum ve ventrikül arasında yer alır ve açılıp kapanan “leaflet” denen iki kısımdan oluşur.

Mitral kapaktaki gevşeklik ve bozukluk kapakların tam kapanmasına engel olur ve kan kaçırmasına sebep olur. Çoğu hastada mitral kapak prolapsusu herhangi bir şikayete neden olmaz.

Mtral leaflet’lerde sol atriyum içine olan çökme ile prolabsus oluşur. Sebebi tam olarak bilinmemektedir. Toplumda görülme sıklığı %5 civarındadır. Yetişkinlerde sık görülür. Marfan sendromu, Ehler Danlos sendromu gibi yumuşak doku hastalıklarında da sık görülür. Bu hastarın cilt ve diğer yumuşak dokuları aşırı elastiktir.

Bir çok hastanın şikayeti yoktur. Bazı hastalarda çarpıntı, göğüs ağrısı ve kalp ritminde teklemeler görülür.

Özellikler şikayetler fiziksel aktivitenin arttığı durumlarda belirginleşir.

Teşhis çoğunlukla doktorunuz kalbinizi steteskop ile dinlediğinde konulur. Steteskop ile dinlendiğinde bir klik sesi ve üfürüm duyulur. Doktorunuz muayene sırasında sesin şiddetini arttırmak için ayağa kalkmanızı, oturmanızı veya çömelmenizi isteyebilir.

Ekokardiyografi mitral prolapsus tanısını koymak için en iyi yöntemdir. Ekokardiyografide mitral kapakçıktaki çökme ve kaçak izlenir.

Bir çok hasta ciddi yakınmaları olmadığı için tedavi gerektirmez.

Kalp ritmindeki düzensizlik çok rahatsızlık verdiği durumlarda beta bloker denen ilaçlar etkili olabilir.

Mitral prolapsusta kapaklar daha kolay iltihaplanabilir. İnfektif endokardit denen kapak iltihabı kapağa zarar verir ve hastalığı kötüleştirir. Diş çekimi veya diğer cerrahi işlemler öncesi koruyucu antibiyotik verilmesi için doktorunuza prolapsusunuz olduğunu söyleyin.

Hastalık ne kadar sürer ?

Ritm problemleri sürekli olabilir fakat şikayete neden olmadığı sürece önemi yoktur.

Prolapsus nedeni ile kapaktaki kaçağın arttığı durumlarda kaçağın şiddeti zamanla artabilir. Mitral kapaktaki kaçak ileri seviyeye geldiği zaman kapağın değişmesi gerekebilir fakat bu sık görülen bir durum değildir. Ciddi mitral yetersizliğinde ani ölüm ve felç geçirme riski normal göre yüksektir.

Nelere dikkat etmeliyim ?

> Şikayetleriniz artarsa doktorunuz arayınız.
> Diş hekimi ve diğer doktorlarınıza mitral prolapsusunuz olduğunu söyleyin böylece size gerektiği durumlarda koruyucu antibiyotikler verilecektir.
> Yüksek tansiyonunuz var ise düzenli olarak ilaç almaya dikkat ediniz.
> Ciddi mitral kaçağınız var ise ağır egzersizlerden kaçınınız.