Mitral Kapak Darlığı

Mitral kapak darlığı nedir ?

Mitral kapak darlığı kapağın açılmasındaki azalma durumudur. Mitral kapak kalbinizdeki 4 kapaktan birisidir. Kalbinizin sol tarafında yerleşmiş atrium ve ventrikül arasındaki kapaktır. Mitral kapak 2 kapakçıktan oluşur ve bu kapakçıklar her vuru sırasında kapının açılışı gibi açılıp kapanır. Mitral kapak sadece bir yönde kanın geçişine müsaade eder.

Mitral kapaktaki darlık normal açılışı engeller. Daralmış mitral kapak kalp içerisinden geçen kan akımını azaltır. Zaman içerisinde darlığın gerisinde kalan sol atiyum ve akciğerlerdeki kan basıncı artar. Sol atriyum genişler, akciğerlerde sıvı toplanır ve nefes almak zorlaşır.

Kalp romatizması (Romatzmal ateş) mitral darlığının en sık sebebidir. Streptokok boğaz infeksiyonunun neden olduğu kalp romatizması tüm kalp kapaklarına zarar verebilir fakat en sık mitral kapak etkilenir. Mitral kapak ilk atak sırasında etkilendikten sonra zaman içerisinde kapakçık ıçları kalınlaşıp birbirine yapışır ve kapağın açılması kısıtlanır. Çocukluk çağında geçirilen kalp romatizması orta yaşlara kadar herhangi bir şikayete neden olmaz.

Mitral darlığı bazı durumlarda doğuştan bulunabilir veya diğer romatizmal hastalıklar nedeni ile oluşabilir.

Belirtileri :

> Yorgunluk
> Nefes darlığı, egzersiz kapasitesinde kısıtlılık
> Nefes darlığı ile uykudan uyanma
> Çarpıntı
> Ayak bileklerinde şişlik
> Uzun süreli çksürük veya kan tükürme

Doktorunuz şikayetlerinizi soracak ve muayenenizi yapacaktır. Kalbinizi steteskop ile dinleyecek ve mitral darlığında duyulan özel bir ses duyacaktır. Akiğerlerinizde de dinlemekle sıvı birikmesine bağlı sesler duyulabilir.

Doktorunuz aşağıdaki tetkikleri isteyebilir:

> Akciğer filmi
> Elektrokardiyografi
> Ekokardiyografi: Ultrason yöntemi ile kalbin ve kapakların görüntülenmesi

Bazı durumlarda kalp kateterizasyonu yapılır. Bu işlemde ince kateterler kalp boşlukları veya damarlara yerleştirilerek problemler hakkında daha detaylı bilgi elde edilebilir.

Darlık herhangi bir yakınmaya neden olmuyur ise tedavi gerekmez.

Hafif derecedeki yakınmalar için doktorunuz tuzsuz diyet ve idrar söktürücüler verecektir. Şikayetleriniz zaman içerisinde kötüleşir ise başka ilaçlara da ihtiyaç duyabilirsiniz.

Mitral kapak darlığı anormal kalp ritimlerine neden olabilir ve tedavi gerekir. Atriyal fibrilasyon denen ritim problemi sık görülür ve normale dönmez ise kan sulandırıcı (Kumadin) ilaçları kullanmayı gerektirir. Ritim problemini düzeltmek için bazı durumlarda hasta kısa süreli uyutularak elektrik şok verilir ve normal ritim sağlanır.

Şikayetleriniz zamanla artabilir ve normal aktivitelerinizi yapmakta zorlanabilirsiniz. Bu durumda “balon valvotomi” denen kateter yöntemi veya ameliyat gereklidir. Balon valvotomide ucunda balon olan bir kateter kasık bölgesinden lokal anestezi altında yerleştirilir ve darlık bölgesinde balon şişirilerek darlık giderilir.

Açık kalp ameliyatı diğer bir seçenektir. Ameliyat kapakta kireçlenme ve ielri dercede bozulma var ise gereklidir. Ameliyat sırasında crrah kapakçıklardaki yapışıklıkları ayırıp kapağı tamir etmeye veya protez kapak takmaya karar verir. Ameliyat öcesi cerrah ile seçenekleri konuşun.

Hastalık ne kadar sürer ?

Uzun süre mitral darlığına bağlı şikayetiniz olmayabilir fakat hastalık kroniktir. Şikayetleriniz kötüleştiğinde tedavi görmez iseniz kalbiniz kalıcı hasar görebilir. Tedavi konusunda doktorunuz ile görüşün.

Nelere dikkat etmeliyim ?

Doktorunuzun önerdiği tedaviyi takip edin. Aşağıdakilere dikat edin:

> Sigara içiyor iseniz hemen kesin.
> Düzenli olarak kontrollerinize gidin.
> Kalp kapaklarınız hasarlı olduğu için diş çekimi ve diğer ameliyatlarda kanınıza karışacak mikroplar kapakların da iltihaplanmasına ve ciddi problemlere neden olur. Doktorunuza bu işlemler öncesi kapak probleminiz olduğunu söyleyin ve koruyucu amaçla antibiyotik verilmesini sağlayın.
> Kilo fazlalığınız var ise kilo verin.
> Stresi azaltma ve kontrol etme yöntemlerini öğrenin.
> Kan sulandırıcı ilaç alıyor iseniz beraberinde doktorunuz önermedikçe aspirin almayın.
> Doktorunuzun tavsiyesine uygun olarak düzenli egzersiz yapın.
> Herhangi bir ilaç kullanırken doktorunuz ile görüşün.
> Eğer önerildi ise diyette aldığınız tuz miktarını kısıtlayın.
> İdrar söktürücü alıyor iseniz Potasyum desteği konusunda doktorunuz ile konuşun.
> Diğer doktorlarınıza her zaman mitral kapak hastası olduğunu söyleyin.

Mitral darlığını nasıl engelleyebilirim ?

Boğaz enfeksiyonuna neden olan streptokok mitral darlığına neden olur. Boğazınız ağrıdığında boğaz kültürü yaptırın ve gerekiyorsa hemen antibiyotik alın. Geçmişte kalp romatizması geçirdi iseniz doktorunuz ayda bir koruyucu amaçlı depo Penisilin yaptırmanızı önerecektir.