Kalp Yetersizliği

Kalp yetersizliği nedir ?

Kalp yetersizliği kalbin vücut ihtiyacını karşılayabilecek kadar kan pompalayamaması durumunda oluşur. Konjestif kalp yetersizliği de denen bu durumda toplar damarlarda, vücut dokularında ve akciğerlerde sıvı birikir ve ödem oluşur. Vücut fazla miktardaki suyu atamaz.

Kalp yetersizliği kalp ile ilgili hastalıklar ve genel ölümlerin en sık sebebidir.

> Konjestif kalp yetersizliği aşağıdaki nedenlere bağlı olarak gelişebilir:

> Koroner arter hastalığı (kalp damarlarında tıkanıklık)
> Kalp kasının veya kapaklarının iltihabı
> Kalp krizi sonrası
> Uzun süreler tedavi edilmemiş hipertansiyon
> Kalp kapaklarına zarar vermiş kalp romatizması
> Ciddi akciğer hastalığı
> Fazla miktarlarda alkol alımı

Birçok durumda kalp yetersizliği için bir neden bulunmaz.

Aşağıdaki durumlar kalp yetersizliğini kötüleştirebilir:
> Ciddi kansızlık
> Hipertiroidi ( guatr bezinin fazla çalışması)
> Hipotiroidi (guatr bezinin az çalışması)
> Yüksek ateş
> Çok hızlı kalp ritmi
> Fazla tuz alımı
> Çok fazla sıvı alımı
> Kilo fazlalığı
> Aşırı fiziksel yorgunluk
> Duygusal stres

Kalp yetersizliğinin belirtileri şunlardır:

> Yorgunluk
> Başlangıçta eforla gelen nefes darlığı ve ileri safhalarda ufak aktiviteler ile nefes darlığı
> Geceleri düz yatamama ve nefes darlığı ile aniden uyanma
> Ayaklarda ve bileklerde şişlik ve vücutta sıvı tutulmasına bağlı olarak kilo artışı
> İştahta azalma

Doktorunuzun şikayetlerinizi dinlemesi ve muayenenizi yapması en önemli basamaktır. Ek olarak aşağıdaki tetkikler teşhise yardımcı olur:

> Kalbin büyüklüğü ve akciğerde sıvı birikimini değerlendirmek için akciğer filmi
> Elektrokardiyografi (EKG)
> Kan testleri
> İdrar testi
> Ekokardiyografi, ultrasonik yöntem ile kalp fonksiyonu ve kapakların değerlendirilmesi

Egzersiz testi nekadar güvenilirdir ?

Egzersiz testi teşhis için mükemmel bir test değildir. Kalp damarlarında sorun olan bazı hastalarda efor testi normal, kalp damarları normal olan bazı hastalarda da anormal çıkabilir.

Efor testinin doğruluğu iki şekilde arttırılabilir:

> Egzersiz sırasında maksimum kalp hızına ulaşıldığında Teknesyum veya Talyum denen radyoaktif maddeler damardan verilerek kalp damarlarındaki dolaşımı ve yayılımı özel kameralar ile takip edilebilir. Bu maddeler vücudunaza zarar vermez. Damarlardan kan akımı normal ise kalp kası bu maddeleri normal miktarda alacaktır. Kalp kası tıkalı damarlar nedeni ile yeterli veya hiç kan almadığı durumlarda kalp kası bu maddeleri yeterli almayacak ve görüntülerde bu durum belli olacaktır.
> Egezersiz öncesi ve hemen egzersiz sonrası ekokardiyografi yapılarak kan akımının iyi olmadığı bölgelerdeki hareket kusurları belirlenebilir. Bu işlem stres ekokardiyografi olarak adlandırılır.

Tedavi hedefleri şöyledir:

> Kalbin üzerindeki iş yükünü azaltmak
> Vücuttaki fazla suyun atılması
> Kalbin kasılmasının arttırılması
> Kalp yetersizliğini kötüleştiren durumların tedavisi

Aktivitelerinizdeki kısıtlama kalp yetersizliğinizin ne kadar ciddi olduğuna bağlıdır. Birçok hasta hafif tempolu bir egzersiz temposunda fayda görür.

Doktorunuz genelde kalp yetersizliği için aşağıdaki ilaçları önerecektir:

ACE (angiotensin-converting enzyme) inhibitorü: Bu guruptaki ilaçlar atardamarları genişletir ve kalbin daha rahat çalışmasını sağlayarak kalbin iş yükünü azaltır.

Beta blokerler: Kalp yetersizliğinde kanda yüksek miktarlarda adrenalin bulunur ve beta bloker denen ilaçlar adrenalin’in kalp üzerindeki kötü etkilerini engeller. Doktorunuz beta bloker dozunu 2-3 hafta içerisinde yavaşça arttırıp en yüksek seviyeye çıkaracaktır. Bu ilaçlar tansiyonunuzu düşürüp kalbinizi yavaşlatacaktır fakat uzun dönemde kalbiniz için büyük fayda sağladıkları için kullanmakta ısrarcı olmalısınız.

Digoxin: Kalp hızınızı yavaşlatıp kalbin kasılmasını arttırır fakat son dönemlerde kalp yetersizliğinde kullanımı azalmaktadır.

Diyüretikler (idrar söktürücüler): Vücudunuzdaki aşırı suyun idrar ile atılması için kullanılır.

Spironolactone (Aldactone): Zayıf etkili bir idrar söktürücü ve aldosterone hormonunun kalp üzerinde kötü etkisini engeller.

Potasyum tuzları (Kalinor): İdrar söktürücüler ile vücut potasyum gibi önemli tuzları kaybeder. Kaybedilen potasyum verilen potasyum tuzları ile yerine konur.

Doktorunuzdan ilaçlar ile ilgili daha detaylı bilgi alın. Yan etkilerini doktorunuz ile konuşun. Kendinizi iyi hissetseniz bile ilaçlarınızı mutlaka alın.

Diyetinizde aldığınız sofra tuzu (sodyum klorür) miktarını kısıtlayın. Fazla tuz alımı vücudunuzda su tutulumuna ve kalbin iş yükünün artmasına neden olacaktır. Eczaneden reçetesiz aldığınız ilaçlar fazla miktarda tuz içerebilir dikkatli olun.

Kalp yetersizliği ne kadar süre devam eder ?

Tedavi edilmesine rağmen kalp yetersizliği ciddi bir hastalıktır. Kalp yetersizliği ömrü kısaltan bir etken olmasına rağmen uygun ilaç kombinasyonu, azaltılmış tuz alımı, uygun fiziksel aktivite ile şikayetleriniz azaltılabilir ve hayat kaliteniz artar. Uygun tedavi ile normal yaşamınızı sürdürebilirsiniz.

Kalp yetersizliğine neden olan hastalık için ayrıca dikkatli bir tedavi almanız gerekmektedir.

Kalp yetersizliği ne kadar süre devam eder ?

Kalp yetersizliğinin neden olduğu kısıtlamaları bilerek belli sınırlar içinde yaşamayı öğrenmelisiniz. Aşağıdakilere dikkat etmelisiniz:

> Yeterince dinlenmeye zaman ayırın, hayatınızdaki stresi azaltın. Endişe ve öfke tansiyon ve kalp hızınızı yükselteceği için kaçının. Rahatlama ve öfke kontrolü konusunda doktorunuzdan bilgi alabilirsiniz.
> Günlük olarak nabzınızı kontrol edin, ani yükselme ve düzensizliklerden doktorunuzu haberdar edin.
> Kan basıncınızı otomatik aletler ile veya normal tansiyon aleti ile ölçmeyi öğrenin, aile bireylerinden birinin öğrenmesini sağlayın.
> Hayatınız boyunca kalp yetersizliği nedeni ile ilaç kullanmanız ve tuz alımını kısıtlamanız gerektiği gerçeğini kabul edin. Diyet tuz olarak satılan ürünleri kullanırken de dikkatli olun çünkü bu tuzlar sodyum yerine potasyum içermekte ve fazla kullanımı kanınızdaki potasyumu arttırabilmektedir.
> İlaçlarınızı belirli saatlerde alın.
> En az iki günde bir ve günün aynı saatinizde tartılın. 1 hafta içerisinde 2 kilodan fazla alırsanız veya haftalar içerisinde kilonuz artmaya devam ederse doktorunuzu arayın. Kalp yetersizliğiniz nedeni ile vücudunuz su tutmaya başlamıştır.
> Potasyum kaybının neden olduğu şikayetleri tanıyın: kas krampları, kas güçsüzlüğü, düzensiz kalp ritmi.
> Ne kadar sıvı almanız gerektiği konusunda doktorunuzun önerilerine uyunuz.
> Gerekirse diyet konusunda bir diyetisyenin önerilerini alın.
> Aşırı yemek ve sıvı alımından kaçının.
> Kendinizi çok yormayacak şekilde aktiviteleriniz arttırın.
> Aşırı sıcak ve aşırı soğuk ortamlardan kaçının
> Düzenli doktor kontrolünde olun.