Implantable Cardioverter Defibrillator (ICD) Takılması

ICD nedir (ICD) ?

ICD kalp hastalarında hayatı tehdit edici bir ritim problemi çıktığında şok verip normal ritmi sağlayan bir alettir. ICD cilt altına yerleştirilen sigara paketi büyüklüğünde elektronik devereler, piller ve elektrotlardan oluşan karmaşık bir sistemdir. ICD sistemi şu parçalardan oluşur:

> Kalbe şok verebilen bir jenerator
> Kalp kasından çıkan tehlikeli kalp ritimleri algılayıp şok verebilen elektrodlar
> 4-5 yıl dayanıp yaklaşık 100 şok verebilecek piller
> Ritimleri tanıyıp şok verilmesini sağlayan elektronik bir çip

Neden ICD gereklidir ?

ICD’ler hızlı ve hayatı tehdit edici çarpıntıları olan hastalar için hayat kurtarıcı aletlerdir. ICD hızlı kalp ritmi gelişme riski olan hastalar için de kullanılabilir. ICD takılan hastaların çoğu öncesinde kalp krizi geçirmiş veya kalp kasında bozukluk olan hastalardır.

Faydaları nelerdir ?

ICD hastanın hayatını uzatır. ICD mevcut kalp problemini tedavi etmez fakat hızlı kalp ritmi nedeni ile ölümleri engeller. Bir çok hasta için ICD güvence sağlar.

ICD operasyonu için nasıl hazırlanırım ?

Doktorunuzn verdiği tavsiyeleri uygulayın. Genel anestezi alacaksanız işlem öncesindeki gece hafif, sıvı bir şeyler yiyin ve gece yarısından sonra sıvı şeyler dahil hiçbir şey yiyip içmeyin. Doktorunuz işlem sabahı hangi ilaçları almanız gerektiğini söyleyecektir.

Doktorunuz ICD’nin nereden takılacağını sizinle işlem öncesi konuşacaktır. ICD’ler genellikle sağ veya sol göğüs üst tarafına veya üst karın bölgesine takılır. İşlem öncesi implantasyonun yapılacağı bölge traş edilip temizlenir. İşlem öncesi EKG, akciğer grafisi, kan testleri yapılacak ve işlem sabahı damarınıza serum bağlanacaktır .

İşlem sırasında ne yapılır ?

Doktorunuz aletin takılacağı bölgeyi uyuşturacak ve ciltte küçük bir kesi yapacaktır. Kalbin sağ tarafına ince elektrotlar X-ışını altında görüntülenerek yerleştirilecektir. ICD jeneratörü için cilt altında küçük bir cep hazırlanacaktır. Elektrotla jeneratöre bağlanacal ve test edilecektir. Doktorunuz sonrasında cebi kapatacak ve aleti programlayacaktır.

İşlem sonrası ne yapılır ?

İşlem sonrası nekahat süresi oldukça kısadır. Hastanede kalış süresi bazı durumlarda bir geceye kadar iner ve normal günlük aktiviteye erken dönülebilir.

ICD cerrahisi sonrası evinize gittiğinizde:

> En az iki gün boyunca ICD takılı taraftaki kolunuzun kullanımını kısıtlamalısınız.
> Kollarınız aşırı hareket ettiren egzersizlerden kaçının.
> Yara yerinizi bir hafta boyunca temiz ve kuru tutunuz.
> Yara yeri üzerine losyon ve yağlı maddeler sürmeyiniz.
> Yara yeri üzerine bol giysiler giyiniz.
> Kendiniz çok fazla yormayın.

Hastaneden çıktıktan sonra yara yerini ıslatmamak çartı ile banyo yapabilir ve amliyat sonrası birinci haftada duş alabilirsiniz. Yaşınız ve genel durumunuza bağlı olarak çalışmaya başlayabileceğiniz zaman değişir. Araba kullanma konusunda doktorunuz ile görüşün. Üzerinizde ICD olmasına rağmen bazı çarpıntılarda şurunuz kaybolabilir ve bu sırada araba kullanma, yalnız başına yüzme gibi aktiviteler tehlikeli olabilir.

Riskleri nelerdir ?

Her tedavi veya işlem ile ilgili risk söz konusudur. Doktorunuz ile sizin riskleriniz konusunda konuşun. ICD ile ilgili en önemli problem aletin uygunsuz şok vermesidir. Şok verildiği sırada kısa süreli olmasına rağmen her zaman farkında olursunuz. Her şok hissetiğinizde doktorunuzu arayınız. Piller bittiği zaman ICD jeneratörü değiştirilmelidir. ICD jeneratörünün değiştirilmesi küçük bir cerrahi işlemdir.

Aletin ve sizin yakından kontroller ile takibi gereklidir. Monitorizasyon aletin uygun şekilde algılama yapıp yapmadığını, ne kadar şok verildiğini, pillerde ne kadar enerji kaldığını gösterir.

Bazı elektronik altler ICD çalışması ile etkileşebilir. Dijital telefonlar, MRI, hava alanı ve güvenlik kapılarındaki metal detektörler, kaynak makinaları, çalışan araba motorları (motor üzerine eğilmeyiniz), bazı elektronik cerrahi aletleri ICD çalışmasını etkileyebilir. ICD’si olan hastaların elektrikli ev aletlerini kullanmasında sakınca yoktur.

Doktorumu hangi durumlarda aramalıyım ?

Nabzınız çok yavaşlar, hızlanır, düzensiz hale gelirse ve şikayetleriniz başlar ise doktorunuzu arayınız.