Egzersiz Testi (Efor Testi)

Egzersiz testi nedir ?

Egzersiz testinde siz koşu bandında yürürken veya bisiklet pedalı çevirirken kalbin elektrik aktivitesini kayıt eder ve kan basıncınız ölçülür.

Egzersiz testi:

> Kalp hastalığının varlığını belirlemek.
> Yapılan tedavinin etkinliğini belirlemek için yapılır.

Ne zaman kullanılır ?

Egzersiz testi doktorunuz sizde kalp hastalığı olduğunu düşündüğü zaman yapılır. Kalp hastalığı en sık olarak koroner arterlerdeki daralma sonucu oluşur. Koroner arterler kalbe kan ve oksijen taşıyan damarlardır. Koroner arterler içerisinde kolesterol ve benzeri maddeler biriktiğinde daralır.

Koroner damarlarında problem olan bir çok hastanın istirahat halinde şikayeti olmaz. Egzersiz kalbin iş yükünü arttırır. Kalp iş yükü arttığında daha fazla kana ihtiyaç duyar ve egzersiz sırasında yeterli kan alamaz ise elektrokardiyografide değişiklikler oluşur. Egzersiz öncesi, sırasında ve sonrasında alınan kayıtlarda bu değişiklikler incelenir. Egzersiz testi damarlarda önemli bir daralma olup olmadığını kontrol eder.

İşlem için nasıl hazırlanırım ?

> Testten en az 2 saat önce yemek yemiş olun
> Düzenli kullandığınız ilaçlar var ise doktorunuza test öncesi ilaç alıp almayacağınızı sorun

Test nasıl yapılır ?

Göğüs duvarınıza yapışkan elektrotlar aracılığı ile EKG kaydı yapacak kablolar iliştirilecektir. Egzersiz sırasında tansiyon ve EKG kaydınız sürekli yapılacaktır. Koşu bandı üzerinde hız ve eğim aralıklı olarak artacaktır.

Egzersiz test aşağıdaki durumlarda sonlandırılabilir:

> Ciddi EKG değişikliği veya kan basıncı değişikliğiniz olması durumunda
> Göğüs ağrınız olması durumunda
> Devam edemeyecek kadar fazla yorulmanız durumunda
> Hedef kalp hızına ulaşılması durumunda. Hedef kalp hızı 220-yaş olarak hesaplanır ve bunun en az %85’ine ulaşmanız gerekmektedir.

Egzersiz testi nekadar güvenilirdir ?

Egzersiz testi teşhis için mükemmel bir test değildir. Kalp damarlarında sorun olan bazı hastalarda efor testi normal, kalp damarları normal olan bazı hastalarda da anormal çıkabilir.

Efor testinin doğruluğu iki şekilde arttırılabilir:

> Egzersiz sırasında maksimum kalp hızına ulaşıldığında Teknesyum veya Talyum denen radyoaktif maddeler damardan verilerek kalp damarlarındaki dolaşımı ve yayılımı özel kameralar ile takip edilebilir. Bu maddeler vücudunaza zarar vermez. Damarlardan kan akımı normal ise kalp kası bu maddeleri normal miktarda alacaktır. Kalp kası tıkalı damarlar nedeni ile yeterli veya hiç kan almadığı durumlarda kalp kası bu maddeleri yeterli almayacak ve görüntülerde bu durum belli olacaktır.
> Egezersiz öncesi ve hemen egzersiz sonrası ekokardiyografi yapılarak kan akımının iyi olmadığı bölgelerdeki hareket kusurları belirlenebilir. Bu işlem stres ekokardiyografi olarak adlandırılır.

Faydaları nelerdir ?

Egzersiz testi kalp hastalıkları için kullanılan en yaygın ve güvenli testtir. Hızlıca kalp damarlarınızda bir problem olup olmadığına karar verilebilir. Doktorunuz egzersiz testi sonrasında daha detaylı ve riskli testlere ihtiyaç olup olmadığını belirleyecektir.

Riskleri nelerdir ?

Nadiren egzersiz testi sırasında kalpte ventriküler fibrilasyon denen ve şuur kaybına neden olan ritm problemi oluşabilir. Test sırasında göğüs ağrısı ve sıkıntı olabilir. Güvenliğiniz için test sırasında yanınızda bir doktor bulunacaktır. Test boyunca EKG ve tansiyonunuz yakından takip edilecektir. Test ekibi çıkabilecek problemleri tanıma ve anında müdahale konusunda yeterli donanıma sahip olacaktır.