ATRİYAL FİBRİLASYON

Atriyal Fibrilasyon Nedir ?

Atriyal fibrilasyon kalp ritİm bozukluğudur. Kalp ritmi düzensiz ve bazen çok hızlıdır. Atriyal fibrilasyon kalbin atriumlarının (kulakçık) hızlı ve düzensiz bir şekilde kasılması ile oluşur.

Nasıl Oluşur ?

Kalbinizin çalışmasını içerisinden geçen elektrik akımı sağlar. Normal çalışan kalpte elektrik akımı sağ atriyumda (kulakçık) başlar ve özel bir ileti yolu ile ventriküllere (karıncık) yayılır. Atriyal fibrilasyonda bu düzenli iletim sırası bozulmuştur ve kalp boşluklarının koordineli kasılması bozulur. Atriyumlar kasılmayıp sadece titreşirler ve ventriküllerin kasılmasının da koordinasyonu bozulur. Kalp hızı artar ve kalbin kan pompalama fonksiyonu etkilenir.

Atriyal fibrilasyonun en sık sebepleri şunlardır:

> Kalp hastalıkları: koroner arter hastalığı, uzun yıllar devam eden hipertansiyona bağlı kalpte genişleme ve diğer sebeplere bağlı kalp yetersizlikleri
> Mitral kapakta kalp romatizması, mitral kapak prolapsusu gibi nedenlerle oluşan bozukluklar
> Tirod bezinin aşırı çalışması (Hipertiroidi)
> Zatüre (Pnömoni)
> Kronik akciğer hastalıkları
> Aşırı alkol alımı
> Bazı ilaçlar (Teofilin), fazla miktarda kafein alımı

Bazı durumlarda atriyal fibrilasyon için bir neden bulunamaz.

Şikayetler Nelerdir ?

En sık şikayetler:

> Düzensiz kalp atışları
> Hızlı kal ritmi
> Sersemlik ve baş dönmesi
> Göğüs kafesinde vurulma, çırpıntı hissi
> Zayıflık
> Yorgunluk
> Nefes darlığı

Bazı hastalar göğü ağrısı hissedebilir. Atriyal fibrilasyon kalbinizin kan pompalamasını etkileyip tansiyonunuzu düşürerek baygınlık hissine neden olabilir.
Bazen ilk şikayet bir felç olabilir. Bazı hastaların hiç şikayeti olmayabilir.

Nasıl Teşhis Edilir ?

Teşhis doktorunuzun şikayetlerinizi dinlemesi, muayenenizi yapması ve elektrokardiyografi (EKG) ile konabilir. EKG kalbin elektrik aktivitesini ölçer ve atriyal fibrilasyondaki düzensizliği hemen gösterir. Doktorunuz önceki geçirdiğiniz hastalıklar, muayeneniz ve bazı kan testleri ile tedavi edilebilir sebepleri arayacaktır.

Ekokardiyografi atriyal fibrilasyonda yararlı bir testtir. Ekokardiyografi ultrasonografik yöntemle kalp kasılması ve kapakların yapısını değerlendirmeye yarar.

Nasıl Tedavi Edilir ?

Başlangıç tedavisi:

> Şikayetlerinizin ciddiyetine
> Atriyal fibrilasyonun sebebine
> Kalp hastalığınızın bulunup bulunmadığı veya felç geçirmiş olup olmamanıza bağlıdır.

Atriyal fibrilasyonunuz yeni ve ciddi şikayetlere neden oluyorsa kardiyoversiyon (elektrik şok) ile tedavi edilebilir. Elektrik şoku kalbinizin tekrar normal çalışmasını sağlayacaktır.

Şikayetleriniz hafif ve atriyal fibrilasyonunuz yeni ise başlangıçta ağızdan veya damardan ilaç verilebilir. Atriyal fibrilasyon 1-2 gün içinde normale dönmezse elektrik şoku verilerek kalp ritminiz başarı ile düzeltilebilir.

Kanın sulandırılması (antikoagulasyon) felçleri ve diğer bölgelerde pıhtıya bağlı oluşabilecek tıkanıklıkları engellemek için gereklidir. Doktorunuz atriyal fibrilasyonu normale çevirmeye çalışmadan önce kan sulandırıcı ilaçları başlayacaktır.

Atriyal fibrilasyonu oluşturan hastalık tedavi edilebilir ise altta yatan hastalığı tedavi etmek atriyal fibrilasyonun da düzelmesine neden olur. Atriyal fibrilasyon devam ederse ömür boyu kan sulandırıcı ilaç kullanmanız gerekebilir. Kafein ve alkol gibi uyarıcıların alımını kısıtlamalısınız.

Komplikasyonları Nelerdir ?

En önemli komplikasyon kalpte oluşan bir pıhtının beyin damarlarını tıkayarak felç oluşturmasıdır. Atriyal fibrilasyon sırasında atriumlarda düzenli bir kasılma olmadığı için kalp içerisinde pıhtı oluşabilir. Tedaviye rağmen atriyal fibrilasyonunuz devam ediyorsa felç riskiniz vardır. Bu özellikle herhangi bir kalp hastalığınız ve protez kalp kapağınız varsa geçerlidir. Bu durumda pıhtı oluşumunu ve felç geçirmeyi engellemek için antikoagulan (Coumadin) kullanmanız gerekecektir.

Kendime Nasıl Dikkat Edebilirim ?

> İlaçlarınızı tarif edildiği gibi alınız.
> Anticoagulan (Coumadin) kullanıyorsanız PT/INR kontrollerinizi düzenli yaptırın.
> Yeni gelişen düşme veya bayılma gibi şikayetleriniz olursa hemen doktorunuza başvurun.

Atriyal Fibrilasyonu Nasıl Önleyebilirim ?

Kalp sağlığınıza azami özen göstermeniz ileride atriyal fibrilasyon oluşmasını engelleyebilir. Herhangi bir kalp hastalığınız ve atriyal fibrilasyonunuz varsa doktorunuzun önerilerini yerine getiriniz.