ASPİRİN VE KALP HASTALIĞI

Aspirin neden önemlidir ?

Aspirin kalp krizi veya felç geçirme riskinizi azaltır. Kalp krizi veya felç geçirme riskiniz başlangıçta düşük ise aspirin kullanmanız size fayda sağlamaz. Yüksek risk altında iseniz aspirin size fayda sağlayacaktır.

Aspirin nasıl çalışır ?

Aspirin kan pıhtılaşma mekanizmasını engeller. Herhangi bir damarda daralma olduğu zaman oluşacak bir pıtı damarı tıkayıp kalp krizine neden olabilir. Aspirin aldığınız zaman kan sulandığı için pıhtı oluşumu zorlaşır. Aspirin kalp krizi sırasında veya baypas ameliyatı sonrasında da kullanılabilir.

Herkes aspirin almalımıdır ?

Herkesin düzenli olarak aspirin alması gerekli değildir. Sürekli aspirin kullanımı mide problemleri, iç kanama ve duyma kaybına neden olabilmektedir. Doktorunuz ile konuşmadan aspirin almayın. Özellikle aşağıdaki durumlarda dikkatli olun:

> Hipertansiyon
> Ailede felç geçirme hikayesi var ise
> Kanama bozukluğunuz var ise
> Mide veya bağırsakta ülser var ise
> Karaciğer ve böbrek problemleriniz var ise

Aspirin herhangi bir yerinizden kanamanızın normalden uzun sürmesine neden olabilir. Ameliyat veya diş çekimi öncesi doktorunuza aspirin aldığınızı söyleyin. Aspirin’in etkisi kesildikten sonra bir hafta devam eder.

Aspirin bir çok diğer ilaç ile etkileşir. Doktorunuzla özellikle ağrı kesiciler (ibuprofen, naproksen) kullanıyorsanız etkileşim konusunda görüşün. Reçetesiz kullandığınız ilaçlar var ise doktorunuza haber veriniz.

Aspirin ile birlikte alkol alımı midenizdeki tahrişi arttırır. Aspirin alırken alkolden kaçınmanız gerekip gerekmediğini doktorunuz ile görüşün.

Aspirin’i ne zaman almalıyım ?

Doktorunuz ile almanız gereken aspirin dozunu konuşun. Felç ve kalp krizlerini engellemek için gereken aspirin dozları genellikle ağrı kesici olarak kullanılan dozlardan daha düşüktür.

> Kalp krizi geçirmekte olduğunuzu düşünüyorsanız 112’ya arayın ve sonrasında tavsiyeye göre aspirin alabilirsiniz. has told you not to take aspirin because you have a health problem that makes using it too risky.

Aşağıdaki belirtileriniz var ise aspirin almayın:

> Sebebi belli olmayan ciddi baş ağrısı
> Yüz, el, ayak veya özellikle vücudun tek tarafında zayıflık, uyuşukluk, karıncalanma var ise
> Yürümekte zorlanma, sersemlik, denge kaybı, koordinasyon bozukluğunuz var ise
> Konuşamama, anlamada güçlük
> Görmede güçlük veya çift görmeniz var ise

Yukarıdaki belirtiler felç belirtileri olabilir. Aspirin özellikle kanama ile seyreden bazı felçleri kötüleştirebilir.

Hangi durumda doktorumu aramalıyım ?

Aspirin kullanıyırsanız ve aşağıdaki yan etkiler var ise doktorunuzu arayınız:

> Ciddi ishal
> İdrarda kanama
> Siyah dışkılama
> Bulantı, kusma
> Nefes darlığı
> Görme problemi
> Ciddi mide ağrısı
> Kulaklarda çınlama.

Kalp krizi geçirdiğinizi düşünüyor iseniz 112’ye haber verip yardım isteyin.