ARİTMİ

Aritmi Nedir ?

Aritmi kalp ritmindeki düzensizlik demektir. Egzersiz veya heyecan sırasında kalp atışları hızlanır ve hissedilir veya kalp atımında tekleme hissedilebilir. Bunlar endişe edilmemesi gereken durumlardır. Kişide altta yatan bir kalp hastalığı varsa aritmiler daha ciddi olabilir.

Aritmi Sebepleri Nelerdir ?

Kalp dört boşluktan oluşur. Üst tarafında yer alan boşluklar atrium (kulakçık) ve alt tarafta yer alan boşluklar ventrikül (karıncık) olarak adlandırılır. Kalp kanı pompalamak için kasılır ve kan boşluklardan dışarı pompalanır. Kalpteki her normal sinüs vurusu sağ atriumda “sinüs düğümü” diye adlandırılan özelleşmiş hücre gurubundan çıkar. Sinüs düğümü hücreleri kalbin düzenli olarak kasılmasını sağlayan sinyaller gönderirler. Normal kalp hızı genelde dakikada 50-100 arasındadır.

Kalp ritmi alkol, sigara içimi, kafein ve stresten etkilenir. Bahsedilen etkenlerin yanında en sık aritmi sebepleri:

> Kalp kapaklarındaki bozukluklar
> Koroner arter hastalığı
> Kalp yetersizliği
> Kafein, kokain, bazı astım ve soğuk algınlığı ilaçları
> Bazı bitkiler (ephedra-denizüzümü, guarana-kafein içeren Brezilya bitkisi, licoricemeyankökü)
> Enerji içecekleri

Aritmiler hiçbir sebep olmadan da ortaya çıkabilir.

Hangi Çeşit Aritmiler Vardır ?

Genel olarak kalbin alt boşluklarından (ventrikül) çıkan aritmiler üst boşluklarından (atrium) çıkan aritmilere göre daha ciddidir. Bazı aritmi türleri şunlardır:

Atriyal Fibrilasyon: Atriyal fibrilasyonda kalbin atriumlarında kaslar organize olarak kasılmayıp sadece titreşir. Atriumlar ventrikül ile koordine çalışmaz. Hasta düzensiz ve boyunda dolgunluk hissi verebilen farklı şiddette nabız atışları hisseder. Atriyal fibrilasyon kalp hızında artışa neden olur ve kalbin kan pompalamasını azaltabilir.

Bradikardi: Bradikardi kalp hızının düşük olması demektir. Bradikardi kalbin doğal ritim düzenleyicisi sinüs düğümünün düşük bir ritim çıkarması veya hiç atım başlatmaması ile oluşur. Sinüs düğümünün iyi çalışmadığı durumlarda kalbin diğer odakları daha düşük hızlarda ritim oluşturur.

Paroksismal Supraventriküler Taşikardi (PSVT): Normal olarak kalbin alt ve üst boşlukları arasında tek bir sinyal iletim yolu vardır. Elektrik sinyal normal sinyal iletim yolundan geçip anormal ikinci bir sinyal yolu ile geri dönerse bir kısa devre oluşur ve kalp çok hızlı atmaya başlar.

Ventriküler Taşikardi: Ventriküler taşikardi daha nadir rastlanan fakat en tehlikeli aritmi türüdür. Kalp düzenli bir şekilde atar fakat çok hızlıdır. Ritim sinüs düğümü yerine ventriküllerden çıkar. Bu tür çarpıntılar genelde altta yatan kalp hastalıkları olduğunda ortaya çıkar. Bazı durumlarda ise alınan ilaçlar bu çarpıntıyı oluşturabilir.

Ventriküler Fibrilasyon: Ventriküler fibrilasyon en ciddi aritmi türüdür. Kalp düzensiz ve hızlı ritim yüzünden kasılamayıp sadece titreşmektedir bu yüzden kan pompalayamamaktadır. Ventriküler fibrilasyonda dolaşım durmakta ve şuur kapanmaktadır (Kardiyak arrest). Bu aritmi türünde dakikalar içerisinde müdahale yapılmazsa kalıcı beyin hasarı ve ölüm gerçekleşebilmektedir.

Aritmi Ne Şikayete Neden Olur ?

Önceden var olan kalp hastalığınız ve aşağıdaki şikayetlerden bir kaçı var ise doktorunuzu arayınız.

> Göğüs ağrısı
> Baygınlık hissi
> Bayılma
> Nefes darlığı
> Çok hızlı bir nabız veya şiddetli kalp atışları olması
> Açıklanamayan yorgunluk

Nasıl Tanı Konulur ?

Doktorunuz şikayetlerinizi dinleyecek, muayenenizi yapacak ve elektrokardiyografiniz çekilecektir. Kan potasyum, calcium, bazı diğer elektrolitler, tiroid fonksiyon testleri ve tam kan sayımınızın yapılmasına ihtiyaç duyulabilir. Akciğer filminiz çekilebilir. Doktorunuz 24 saatlik EKG kaydı yapan Holter cihazını veya “event recorder” denen daha uzun süreli EKG kaydı yapabilen cihazın üzerinizde takılı kalmasını ve çarpıntınızın tespit edilmesini isteyebilir. Eğer aritminiz egzersiz ile ilişkili ise doktorunuz efor testi yapılmasını isteyebilir.

Tedavi Nasıl Yapılır ?

Eğer herhangi bir şikayetiniz yok ise veya çok az ise tedavi gerekmeyebilir. Düzensiz ve hızlı kalp atımları ilaç ile tedavi edilebilir veya altta yatan kalp yetersizliği, kalp kapak problemi var ise alttaki probleme yönelik tedavi uygulanır. Ciddi durumlarda aşağıdaki tedavi seçenekleri de uygulanabilir:

> Bradikardiler için kalıcı kalp pili takılabilir. Kalp pili cilt altına yerleştirilip kalp atışlarını ayarlayan bir alettir.
> AICD (Automatic Intracardiac Defibrillator): kalbin ventriküllerinden çıkan aritmilerde kullanılır. Sıklıkla öncesinde kalp kasında bir hastalık olan veya kalp krizinde kalbi ciddi hasar gören kişilerde gereklidir. AICD otomatik olarak düzensiz kalp ritmini belirler ve küçük bir elektrik şoku vererek normale çevirir.
> Cerrahi veya Radyofrekans Ablasyon: Ablasyon veya daha nadiren cerrahi teknikler ile kalpteki anormal odaklar ortadan kaldırılır ve aritmi tedavi edilir.

Uygun tedavi ile kalp ritminiz normale gelebilir ve normal bir yaşam sürebilirsiniz.