ANJİOPLASTİ

Anjioplasti nedir ?

Anjioplasti bir kateter içerisinden gönderilen balon kateter yardımı ile arterlerdeki tıkanıklıkların açılması işlemidir. Tıkalı arter el, ayak, boyun veya kalpte olabilir. Kalbe giden damarlardaki tıkanıklığa anjioplasti işlemi “koroner anjioplasti” veya PTCA (percutaneous transluminal coronary angioplasty) olarak adlandırılır. Üzerinde balon bulunan bir kateter kasık veya kol bölgesinden yerleştirilen ayrı bir kateter içerisinden darlık bulunan damar bölgesine yerleştir. Kateter ucunda bulunan balon şişer ve darlık bölgesi genişletilir. Darlık bölgesinde yeterli genişleme sağlanırsa başka bir işlem gerekmeden yeterli kan akımı sağlanmış olur ve işlem sonlandırılır. Bir çok hastada ise balon genişletme ile yeterli açıklık sağlanamaz ve “stent” denen çelik bir kafes damar içerisine yerleştirilir.

Ne zaman yapılır ?

Damar içerisinde kolesterol, mineral, kan pıhtısı ve düz kas hücreleri birikerek “plak” denen darlığı oluşturur. Anjioplasti aşağıdaki durumların tedavisi için kullanılır:
> Koroner arter hastalığı
> Periferik damar hastalığı (özellikle bacak ve kollardaki damar tıkanıklıklarında)
> Karotid arter hastalığı (boyundaki beyne giden damarların darlık ve tıkanıklığı )
> Koroner anjioplasti kalp krizinden sonra veya kalp krizi ile hasta acil servise başvurduğu anda da hemen yapılabilir.

Anjioplasti için nasıl hazırlık yapmalıyım ?

> İşlem sonrası eve transportunuz ve evde bakımınızı planlayın.
> İşlem öncesi doktorunuza herhangi bir böbrek probleminiz, iyot içeren maddelere karşı allerjiniz (deniz ürünleri, tomografi kontrast maddesi) olup olmadığı konusunda bilgi verin.
> İşlem öncesi doktorunuz size bir bilgilendirme formu verecek ve yapılacak işlem için onayınızı alacaktır.
> Gece 24’ten sonra aç kalmanız gerekmekte, hekiminize sorarak az su ile tansiyon ilaçları ve aspirin alabilirsiniz.
> İşlem öncesi kan testleriniz, EKG ve akciğer filminiz çekilecek.
> Hastahanede işlem öncesi veya tercihan siz evinizde kasık traşınızı yapın.

İşlem nasıl yapılır ?

Kateterin yerleştirileceği bölge lokal anestezi ile uyuşturulacak fakat siz işlem boyunca uyanık kalacaksınız. Kasığınıza bir kanül yerleştirilip içerisinden kalp damarınıza bir kateter ilerletilecek. Kateter içerisinden ucunda balon bulunan başka bir kateter ince bir tel üzerinden darlık bölgesine yerleştirilir. İnce tel ve balon kateter yerleştirilmesi sırasında damar içerisine kontrast madde verilerek görüntüler alınır. Görüntüler yardımı ile balon darlık bölgesine yerleştirlip şişirilir. Balon şişirilmesi sırasında göğüs ağrısı hissedebilirsiniz. Bazı durumlarda balon birkaç kere şişirilebilir ve yeterli damar açıklığı sağlanırsa kateterler çıkarılıp işlem sonlandırılır. Yeterli açıklık sağlanamadığı durumda damar içerisine stent yerleştirilir.

İşlem sonrası neler yapılacak ?

İşlem sonrası 12-24 saat arası bir süre yoğun bakımda takip edileceksiniz. Komplikasyon gelişmediği sürece ertesi gün evinize gidip 1-2 gün içerisinde işinize başlayabilirsiniz.

Bazı durumlarda acil baypas ameliyatı gerekebilir. Anjioplasti veya stent işlemi sonrası ilk altı aylık sürede bazı hastalarda damarda tekrar daralma görülebilir ve işlemin tekrar yapılması gerekebilir. Bazı durumlarda yineleyen daralma balon veya stent ile tedavi edilemez ve açık kalp ameliyatı ile baypas gerekir.

İşlemin faydası nedir ?

> Efor ile gelen göğüs ağrılarınız tedavi edilmiş olur.
> Genel anestezi veya açık kalp ameliyatı gerekmeden damarınızdaki tıkanıklık tedavi edilmiş olur.

Riskleri nelerdir ?

> Anestetik ilac veya kontrast maddeye allerjiniz oluşabilir.
> Kasık bölgenize kanama olabilir ve bazı durumlarda kan transfüzyonu gerektirebilir.
> İşlem sırasında damarınız zarar görebilir ve acil baypas yapılması gerekebilir.
> Düşük oranda olsa bile işlem sırasında kalp krizi geçirebilirsiniz.
> Kateter yerleştirilen ayak veya elinizde yaralanma olabilir.
> Damarda 3-6 ay içerisinde tekrar daralma görülebilir.
> İşlem sırasında beyin damarlarına pıhtı atılabilir ve inme geçirebilirsiniz.

Vücudun doğal dengesini bozacak her girişimde bir risk söz konusudur. Sizin eşlik eden hastalıklarınız riskleriniz belirleyecektir o yüzden risklerinizi doktorunuz ile işlem öncesi konuşun.

İşlem sonrası kendime nasıl bakabilirim ?

> Öncelikle sigara içmeyin.
> Sağlıklı bir diyet ile beslenin (düşük yağ, kolesterol, bol lif ve sebze)
> Doktorunuzun önerisine göre düzenli bir egzersiz programı uygulayın.

Doktorumu hangi durumlarda aramalıyım ?

Aşağıdaki durumlarda doktorunuzu acilen arayın:

> Sol kola ve omuza yayılan göğüs ağrısı
> Ayak veya elinizde sürekli artan ağrı ve uyuşukluk olması durumunda
> Ateşiniz olursa
> Nefes darlığınız olursa
> EL veya ayağınızda morarma ve soğukluk olursa
> Kateter yerleştirilen bölgede aşırı morarma, abartılı bir şişlik veya kanama olursa