AKCİĞER ÖDEMİ

Akciğer ödemi nedir ?

Akciğer ödemi akciğerlerde fazla sıvı birikmesi durumudur. Nefes darlığının eşlik ettiği ciddi bir acil durumdur. Tedavi edilmediği takdirde hayatı tehdit edici olabilir.

Akciğer ödeminin genel olarak nedeni akciğerlerdeki damarlarda ani basınç artışına neden olan kalp hastalıklarıdır. Artmış basınç nedeni ile damar dışına sıvı çıkışı olur ve bu sıvı akciğer alveollerinde birikir. Kalp kapak hastalıkları ve kalp krizleri akciğer ödeminin başlıca nedenleridir. Kalbin sol tarafının kanı iyi pompalamasını engelleyen herhangi bir durum akciğer ödemine neden olabilir.

Akciğer ödemi kalbi normal olan hastalarda da oluşabilir. Bu kişilerde infeksiyon, fazla miktarda kan transfüzyonu ve akciğer travması gibi durumlarda akciğer damarlarının geçirgenliği artar ve alveollerde sıvı birikir.

Akciğer ödeminin erken dönem belirtileri şöyledir:

> Egzersiz ile hafif nefes darlığı
> Öksürük
> Uykudan nefes darlığı ile uyanma
> Yatakta gece düz yatamama

Akciğer ödemi hızlı bir şekilde kötüleşebilir ve belirtileri şunlardır:

> Ciddi nefes darlığı (nefes almak için oturmak zorunda kalabilirsiniz)
> Köpüklü balgam (bazen kanlı balgam)
> Endişe
> Ajitasyon
> Terleme

Kendi sıvılarınız içerisinde boğuluyormuş gibi hissedersiniz. Belirtileri çok rahatsız edici olduğundan acil yardım gerekir.

Doktor sizi gözleyecek ve muayenenizi yapacaktır. Akciğerlerinizde steteskop ile dinlemekle sesler duyulacak, kalbiniz hızlı atacak ve tansiyonunuz düşebilecektir. Kalpte dinlemekle kapak ve kalp kası ile ilgili probleme bağlı özel sesler duyulabilir.

Akciğer filminde akciğerlerde sıvı toplanmasının görülmesi teşhisi destekler. Daha komplike bir yöntemde ise kalbin sağ tarafı ve oradan da akciğer damarlarına yerleştirilen bir kateter ile yüksek basınç saptanabilir.

En önemli problem kanınıza akciğerlerden yeterli oksijen taşınamamasıdır. Maske ile ekstra oksijen verilir. Bazı durumlarda suni solunum için hastanın nefes borusuna bir tüp yerleştirilmesi ve ventilatöre bağlanması gerekir.

Akciğerlerdeki fazla sıvı idrar söktürücüler ile idrarda atılır. Akciğerlerdeki sıvı atıldıkça akciğerleriniz rahatlar ve oksijen ihtiyacınız azalır. Morfin (stres ve endişeyi azaltmak için) nitrogliserin (akciğerlerdeki kan basıncını düşürmek için) kullanılabilir.

Akciğer ödemi engellenebilir mi ?

Kalp hastalığınız var ise kalp ilaçlarınızı düzenli kullanın ve doktorunuzun egzersiz konusundaki kısıtlamalarına uyun.